Шановні мешканці громади!
Надаємо Вам інформацію про новини у законодавстві, зокрема, управління відходами, здійснення публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, відповідальності за порушення вимог законодавства про колективні угоди та договори, компенсації витрат за тимчасове розміщення та функціонування місць тимчасового проживання ВПО, порядку обчислення середньої заробітної плати.
Також, приділимо увагу правовій практиці Великої Палати Верховного Суду за І півріччя 2023 року, рішень Верховного Суду щодо звільнення працівника, що вступив до добровольчого формування територіальної громади, повернення з бюджету або врахування в рахунок сплати надміру сплаченого ПДФО, оподаткування ПДФО допомоги на поховання, що виплачується з Пенсійного фонду України.
Як завжди, на вас чекає добірка можливостей для громад, де ви дізнаєтесь про додаткові джерела підтримки задля розвитку.
01 вересня 2023 року Кабінетом Міністрів України прийнята постанова № 952 «Про внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування». Доповнено алгоритм здійснення публічних закупівель шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у визначених випадках, а саме: додано зобов’язання замовників подавати обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі за особливою процедурою. Обґрунтування у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа готується уповноваженою особою або іншою службовою (посадовою) особою замовника та погоджується (затверджується) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника. Окрім цього, зменшено коло випадків, в яких придбання замовниками товарів і послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару. Зокрема, виключені випадки, коли замовник не може дотриматися строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, якщо публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для проведення заходів із мобілізації та цивільного захисту; будівництва, облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб; будівництва, поточного ремонту, облаштування захисних споруд цивільного захисту, в тому числі споруд подвійного призначення, найпростіших укриттів; підготовки до проведення опалювального сезону (крім закупівлі енергоносіїв). Також конкретизовано повноваження Держаудитслужби та її міжрегіональних територіальних органів здійснювати моніторинг спрощених закупівель. |
![]() |
01 вересня 2023 р. Кабінетом Міністрів України прийнята постанова № 936 «Про внесення змін до Порядку компенсації витрат за тимчасове розміщення (перебування) внутрішньо переміщених осіб». Відтепер перевірки достовірності наведених у заяві відомостей шляхом відвідування місця розміщення внутрішньо переміщених осіб проводяться за рішенням виконавчих органів сільської, селищної, міської ради, районних у м. Києві держадміністрацій, відповідних військових адміністрацій вибірково з метою встановлення фактів відповідності визначеного Порядком переліку даних. Зокрема, факту розміщення внутрішньо переміщених осіб, його безоплатності, кількості розміщених осіб та умов їх проживання, документів, що посвідчують особу, довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та ін. За результатом такої перевірки уповноважені представники виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної в м. Києві держадміністрації, відповідної військової адміністрації складають акт перевірки у довільній формі. |
![]() |
01 вересня 2023 р. Кабінетом Міністрів України прийнята постанова № 930 «Деякі питання функціонування місць тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб». Постановою затверджений Порядок функціонування місць тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб. Установлено, що місця тимчасового проживання можуть облаштовуватися в містечках із збірних модулів, гуртожитках, оздоровчих таборах, будинках відпочинку, санаторіях, пансіонатах, готелях, тимчасових спорудах, їх комплексах, в інших житлових приміщеннях, придатних для проживання. Додатком до Порядку є форма Примірного договору користування приміщеннями місця тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, на підставі якого особа набуває право користування приміщенням. Порядком визначені етапи віднесення приміщень до місць тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, загальні засади користування приміщеннями, правила інформування та зворотного зв’язку для внутрішньо переміщених осіб. Органам місцевого самоврядування рекомендовано застосовувати у своїй діяльності положення прийнятої постанови. |
![]() |
02 вересня 2023 року офіційно опубліковано Закон України від 14 липня 2023 року № 3256-IX «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за порушення вимог законодавства про колективні угоди та договори». Закон набере чинності через шість місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану, але не раніше набрання чинності Законом № 2937-IX «Про колективні угоди та договори». Законом передбачено адміністративну відповідальність за ухилення від участі в колективних переговорах щодо: укладення, зміни або доповнення колективної угоди, договору у разі їх письмового ініціювання однією із сторін колективних переговорів; порушення чи невиконання зобов'язань за колективною угодою, договором особами, які представляють роботодавців чи профспілки; ненадання інформації, необхідної для ведення колективних переговорів і здійснення контролю за виконанням колективних угод. |
![]() |
05 вересня 2023 року Кабінетом Міністрів України прийнята постанова № 947 «Про затвердження Порядку розроблення, погодження та затвердження місцевих планів управління відходами». Установлено, що місцевим планом управління відходами є документ державного планування, що містить комплекс взаємозвʼязаних завдань і заходів, спрямованих на забезпечення сталого управління відходами в населених пунктах в межах території територіальної громади з урахуванням принципів співробітництва органів місцевого самоврядування. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад визначені розробниками місцевих планів управління відходами. Порядком встановлені також етапи розроблення плану управління відходами, вимоги щодо його структури, строків затвердження, закріплені приписи щодо проведення стратегічної екологічної оцінки та громадського обговорення проєкту плану. Органам місцевого самоврядування рекомендовано забезпечити розроблення, погодження та затвердження відповідно до Порядку, затвердженого цією постановою, місцевих планів управління відходами (планів управління відходами територіальної громади). |
![]() |
05 вересня 2023 року Кабінетом Міністрів України прийнята постанова № 941 «Про затвердження Порядку визначення суб’єктів господарювання, які здійснюють відновлення та видалення побутових відходів». Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради визначений уповноваженим органом, який відповідно до правил благоустрою населеного пункту, регіонального та місцевих планів управління відходами на відповідній території територіальної громади за територіальним принципом визначає суб’єктів господарювання для відновлення та/або видалення побутових відходів за видами таких відходів. Порядком затверджені принципи та критерії відбору суб’єктів, перелік документів, які подаються заінтересованим суб’єктом, а також підстави для відмови у визначенні суб’єктом господарювання, який здійснює відновлення та/або видалення побутових відходів. |
![]() |
08 вересня 2023 року Кабінетом Міністрів України прийнята постанова № 957 «Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 8 лютого 1995 р. № 100 і від 8 серпня 2016 р. № 500». Конкретизовано Порядок обчислення середньої заробітної плати, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 8 лютого 1995 р. № 100. Установлено, що обчислення середньої заробітної плати для оплати часу відпусток, надання матеріальної (грошової) допомоги або виплати компенсації за невикористані відпустки проводиться виходячи з виплат за останні 12 календарних місяців роботи, що передують місяцю надання відпустки, надання матеріальної (грошової) допомоги або виплати компенсації за невикористані відпустки. Обчислення середньої заробітної плати для виплати компенсації за невикористані відпустки проводиться з урахуванням виплат за робочий рік, у якому виникло право на таку відпустку. Окрім цього, уточнено алгоритм визначення середньоденної заробітної плати. |
![]() |
Верховний Суд оприлюднив дайджест судової практики Великої Палати ВС за І півріччя 2023 року. У дайджесті зібрано всі ключові правові висновки ВП ВC, викладені в щомісячних дайджестах судової практики ВП ВС, які було опубліковано впродовж півріччя, систематизовані за підставами розгляду справ ВП і за видом судової юрисдикції. |
![]() |
Верховний Суд визнав незаконним звільнення працівника, що вступив до добровольчого формування територіальної громади (постанова ВС у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 3 серпня 2023 року у справі № 683/1256/22). Касаційний цивільний суд у складі ВС залишив у силі рішення судів попередніх інстанцій про поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу та моральної шкоди на користь працівника, котрий був звільнений у зв'язку з відсутністю на роботі без поважних причин. Суд зауважив, що правова оцінка дисциплінарного проступку проводиться після з'ясування всіх обставин, у тому числі враховуючи письмові пояснення працівника. Основним критерієм, щоб назвати причину відсутності працівника на роботі поважною, є об'єктивні, незалежні від волі самого працівника обставини, які повністю виключають вину працівника. Оскільки на момент звільнення позивач перебував у складі добровольчого формування територіальної громади, то на нього поширювалися гарантії щодо збереження місця роботи і середнього заробітку. КЦС ВС також зауважив, що вимушений прогул відбувається виключно з вини роботодавця, який незаконно звільнив працівника. Тому за цей час працівник має безумовне право отримати заробітну плату, розмір якої обраховується згідно з Порядком обчислення середньої заробітної плати, затвердженим постановою Кабінету Міністрів від 8 лютого 1995 року № 100. |
![]() |
Державна податкова служба роз’яснила який порядок оподаткування ПДФО допомоги на поховання, що виплачується з Пенсійного фонду України родичам померлого працівника за останнім місцем роботи? Згідно з п.п. 165.1.22 п. 165.1 ст. 165 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (далі – ПКУ), до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються кошти або вартість майна (послуг), що надаються як допомога на поховання платника податку: а) будь-якою фізичною особою, благодійною організацією, Пенсійним фондом України, відповідним структурним підрозділом місцевої державної адміністрації, фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування України або професійною спілкою; б) роботодавцем такого померлого платника податку за його останнім місцем роботи (у тому числі перед виходом на пенсію) у розмірі, що не перевищує подвійний розмір суми, визначеної в абзаці першому п.п. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 ПКУ. Сума перевищення за її наявності остаточно оподатковується під час її нарахування (виплати, надання). Статтею 20 Закону України від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (в редакції Закону України від 21 вересня 2022 року № 2620-IX «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування») (далі – Закон № 1105) визначено права застрахованої особи або особи, яка перебувала на її утриманні на допомогу на поховання. Допомога на поховання застрахованої особи або особи, яка перебувала на її утриманні, надається в розмірі, що встановлюється правлінням Пенсійного фонду України, але не менше розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого законом (ст. 21 Закону № 1105). Таким чином, якщо допомога на поховання померлого працівника виплачується з Пенсійного фонду України за його останнім місцем роботи, то такий дохід незалежно від розміру отриманої допомоги не є об’єктом оподаткування податком на доходи фізичних осіб. При цьому, сума виплаченої допомоги відображається роботодавцем в додатку 4ДФ до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4 із змінами та доповненнями, за ознакою доходу «146». |
![]() |
У рамках співпраці U-LEAD та Центру соціологічних досліджень, вивчення децентралізації і регіонального розвитку KSE Institute підготовлені матеріали, що аналізують реакцію українських громад на російську агресію, а також фактори, що створюють та підсилюють
стійкість громад до викликів війни.
Матеріали можна знайти за посиланнями: Фактори стійкості громад під час війни. Дослідження впливу економіки, управління та залученості (voxukraine.org)