Комісією щодо недопущення стихійної торгівлі у невстановлених місцях на території Черкаської селищної ради проведене обстеження території Черкаської територіальної громади на предмет наявності місць стихійної торгівлі продуктами тваринного походження.
За результатами комісійного обстеження в Черкаській селищній раді відбулась нарада з питань недопущення фактів стихійної торгівлі продуктами тваринного походження на території громади та забезпечення сприятливої епізоотичної та епідемічної ситуації.
Стихійна торгівля харчовими продуктами – це торгівля харчовими продуктами фізичними та юридичними особами без відповідного дозволу на здійснення такого виду діяльності у невстановлених місцях (на вулицях, у дворах, на тротуарах, у скверах, парках, під’їздах) з рук, із землі, транспортних засобів, тимчасових споруд тощо без дотримання санітарно-гігієнічних вимог.
Придбання харчових продуктів у місцях стихійної торгівлі, становить загрозу для життя та здоров'я споживачів. Єдиними офіційними місцями для торгівлі харчовими продуктами є продовольчі магазини та агропродовольчі ринки.
Часто харчові продукти реалізуються без документів про їх походження, якість та безпечність, без дотримання неналежних умов (температурного режиму, вимог до гігієни зберігання), часто просто з землі або асфальту, поблизу автомобільних доріг.
Незважаючи на ризики пов’язані з можливим виникненням харчових отруєнь, інфекційних та паразитарних хвороб на продукцію з місць стихійної торгівлі є певний попит. Часто люди вважають, що така продукція є більш «якісною», «свіжою», «вирощеною для себе» тощо. Тож попит і породжує пропозицію.
Споживачі повинні розуміти, що, в першу чергу, це загроза бути отруєними недоброякісною продукцією або захворіти. Приватні особи, які реалізують продукцію, як правило, не проходять медичних обстежень і можуть бути носіями небезпечних інфекційних захворювань, таких як туберкульоз, дизентерія, сальмонельоз тощо. Встановити виробника продукції зазвичай неможливо. Особливу небезпеку становлять харчові продукти тваринного походження, оскільки при забої тварин стан їх здоров’я невідомий. Шмат м'яса може принести до столу не лише туберкульоз, бичачі ціп'яки, трихінельоз, ехінококоз, а навіть сибірську виразку! Реалізація свиней та продукції з них з неблагополучних на африканську чуму свиней господарств може призвести до спалаху цієї хвороби на території громади та району, спричинивши величезні економічні збитки. Умови виготовлення, зберігання, транспортування та терміни придатності харчових продуктів також невідомі. Лабораторні дослідження таких продуктів не проводяться. Швидкопсувні продукти (м'ясо та м’ясопродукти, риба, молоко та молокопродукти) потребують особливих температурних умов зберігання та реалізації, а при їхньому порушенні така продукція може становити загрозу як здоров’ю так і життю людини. Купуючи продукти харчування на вулиці, ви берете відповідальність на себе та повинні усвідомлювати всі ризики для здоров’я, оскільки якість і свіжість продуктів на стихійних ринках не перевіряється.
Зауважимо, що стихійна торгівля заборонена в Україні. Відповідно до п.1. ст. 37 Закону України «Про основні принципи і вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» забороняється продаж харчових продуктів власного домашнього виробництва не на агропродовольчих ринках. Єдине законне місце для торгівлі харчовими продуктами, крім спеціалізованих магазинів, є ринок.
Відповідно до Законів України «Про національну поліцію» та «Про місцеве самоврядування в Україні» недопущення торгівлі у невстановлених місцях відноситься до компетенції органів внутрішніх справ та місцевого самоврядування.
Стихійна торгівля відноситься до адміністративних правопорушень, передбачених статтями 152, 160, 164 Кодексу України про адміністративні порушення.
Стаття 160 КУпАП (Торгівля з рук у невстановлених місцях) торгівля в містах з рук на вулицях, площах, у дворах, під’їздах, скверах та в інших невстановлених місцях – тягне за собою накладення штрафу від одного до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією предметів торгівлі або без такої.
Стаття 164 КУпАП (Порушення порядку провадження господарської діяльності).
Провадження господарської діяльності без державної реєстрації як суб'єкта господарювання або без одержання ліцензії на провадження певного виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону, чи здійснення таких видів господарської діяльності з порушенням умов ліцензування, а так само без одержання дозволу, іншого документа дозвільного характеру, якщо його одержання передбачене законом (крім випадків застосування принципу мовчазної згоди), - тягне за собою накладення штрафу від 1000 до 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва, сировини і грошей, одержаних внаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення, чи без такої.
Статтею 221 КУпАП визначено, що судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів розглядають справи про адміністративні правопорушення, передбачені статтями 160, 164 КУпАП, на підставі протоколів про правопорушення, які відповідно до статті 255 КУпАП мають право складати:
- уповноважені на те посадові особи органів внутрішніх справ;
- посадові особи, уповноважені на те виконавчими комітетами сільських, селищних, міських рад.
За стихійну торгівлю також передбачена адміністративна відповідальність за статтею 152 КУпАП (порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів тягнуть за собою накладення штрафу на громадян - від двадцяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб, громадян - суб'єктів підприємницької діяльності - від п'ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).
Для припинення розгортання осередків стихійної торгівлі Новомосковське районне управління Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області звертається до всіх громадян Черкаської громади із закликом не купувати продукти харчування в місцях стихійної торгівлі!